گلپایگان را بشناسید

آب و هوا و پوشش گیاهی گلپایگان

آب و هوا

آب وهوای گلپایگان متغیر و دارای زمستانهای سرد با حداقل حرارت ۲۱- درجه و تابستانهای گرم و خشک است که بیشترین حرارت آن تا۵/۳۷+ درجه می‌رسد. بارندگی غالباً در زمستان و میزان آن حدود ۳۰۰ میلی‌متر است. گلپایگان از مناطق کوهستانی است. دشت گلپایگان، گسترده و آب آن از رودخانه و قنات و چشمه و منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌گردد. گلپایگان دارای یکی از بهترین آب و هواها در کشور است. کوهستان‌های پوشیده از مراتع و رودخانه‌های منطقه چشم‌انداز طبیعی زیبایی به وجود می‌آورند. رشته کوه‌های مرکزی ایران از این شهرستان می‌گذرد.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی درمناطق کوهستانی استپ کوهی همراه باانواع گون و به ویژه «کتیرا» است که مصرف صنعتی و بهداشتی دارد و به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

استپ کوهی از غرب به شرق کاهش می‌یابد از این رو منطقه غرب که دارای پوشش گیاهی بهتر و آب بیشتر است، محل پرورش گوسفند و گله داری است. گیاهان خودرو مانند مُک کو (شیرین بیان) که ریشه آن‌ها استفاده داروئی دارد، گل گاو زبان، شاتره، کاسنی، تره کوهی، چندال، مرزنجوش، دینارو (که بسیار خوش‌بو است)، شوید کوهی، پافغلاق، ریش قازی، شنگه، جوقاسم، گوش بره، خاکشیر، مرزنگوش، بارهنگ (بالنگ)، بابونه، بالنگو، قدامه، کرچک، و… همه برای مردم شهر آشنا است.

در گلپایگان گندم، جو، پنبه، چغندر قند، تنباکو، شبدر، یونجه، سبزی‌های خوردنی، صیفی جات، آلو، زالزالک، سیب، هلو، آلوچه، گیلاس، آلبالو، زردآلو، مو (انگور از همه رقم: کشمش، عسکری، شآاونی (شاهونی)، مونقّا، ریش بابا…)، همه عمل می‌آید.

درختان قابل رویش گلپایگان عبارتند از: چنار، صنوبر، وه‌نو، بید مشک، عناّب، ریواس، بادام کوهی، انجیر وحشی، سنجد، زبان گنجشک، بلوط، انجیر وحشی، نارون، توت، کاج، سپیدار، و درختان میوه (سیب، گلابی، زردآلو، بادام و گردو و…). در گلپایگان یک گیاه خود رو بنام غازیاغی در فصل بهار می روید که مردم از آن برای استفاده در آش یا پلو استفاده می کنند و در زبان محلی به آن پافغلاق (پا کلاغ) می گویند. این اسم برگرفته از شکل ظاهری گیاه است

2 دیدگاه در “آب و هوا و پوشش گیاهی گلپایگان

  1. مهدی شریفی گفت:

    با درود متاسفانه کشت در منطقه گلپایگان تک محصولی شده وحدود 70درصد کشت ها به محصول یونجه شاهی جو و ذرت وگندگ اختصای دارد

    1. سوفراگل ادمین گفت:

      با عرض سلام و درود،یکی از اهداف اصلی مزرعه سوفراگل تولید محصولات متنوع و ارگانیک مطابق با اقلیم ویژه و با پتانسیل بسیار بالای شهرستان زیبا و سرسبز گلپایگان میباشد. برای مثال محصول زعفران گلپایگان از مرغوبترین ها در دنیاست و همچنین پسته گلپایگان بزودی در سطح بازار جهانی جایگاه خاصی خواهد داشت.از حسن توجه جنابعالی سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *